Άρθρο Υφυπουργού Εξωτερικών, Κώστα Φραγκογιάννη, στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» με τίτλο “Ελλάδα 2.0: Η δυναμική της αναμόρφωσης” (03.04.2021)

«Δημιουργώντας την Ελλάδα που θέλουμε, μέσα από την Ελλάδα που θέλουμε να ξεπεράσουμε». Κάπως έτσι θα μπορούσαμε πολιτικά να περιγράψουμε το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» που παρουσίασε ο Πρωθυπουργός και το οποίο για τις επόμενες δεκαετίες θα αποτελέσει τον χάρτη πορείας για την αναμόρφωση της χώρας μας. Είναι μια ιστορική πραγματικά στιγμή για την πατρίδα μας, που έχει την επιλογή να κάνει ένα σημαντικό και δομικό restart. Γιατί το σχέδιο αφορά όλους τους πολίτες, είναι πολύ μεγάλο και συνδέεται με τη ζωή όλης της κοινωνίας. Για την υλοποίηση του απαιτούνται ωριμότητα και συναινέσεις που θα κάνουν καλύτερη τη ζωή του κάθε Έλληνα. Τα αποτελέσματα που θα φέρει θα ανανεώσουν την αποδοτικότητα του ελληνικού κράτους.

Με οικονομικούς όρους, ο πρωταρχικός στόχος του σχεδίου είναι να καλύψει το μεγάλο κενό σε επενδύσεις, σε εθνικό προϊόν και απασχόληση. Ο ρηξικέλευθος χαρακτήρας του, ωστόσο, αλλάζει ουσιαστικά το υπόδειγμα της ελληνικής οικονομίας, μετατρέποντας την σε ανταγωνιστική και εξωστρεφή, με ψηφιακό και αποτελεσματικό κράτος. Θα ήθελα όμως να επικεντρωθώ στο τρίπτυχο: ανταγωνιστικότητα, εξωστρέφεια και ψηφιακή ολοκλήρωση που αποτελεί και τον πυρήνα της συγχρονης πολιτικής που υλοποιούμε στην Οικονομική Διπλωματία.

Για πολλές δεκαετίες η προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων στη χώρα αποτελούσε, μεταξύ άλλων, και ένα πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης που συνήθως εξαντλούνταν στην ισοπέδωση της όποιας πρωτοβουλίας, δημιουργώντας τελικά εχθρικό επενδυτικό κλίμα. Ως αποτέλεσμα η Ελλάδα παρέμενε μια σχετικά κλειστή οικονομία. Η φιλοεπενδυτική στρατηγική της κυβέρνησης, από τον Ιούλιο του 2019, δημιούργησε μια ριζική αλλαγή της εικόνας της χώρας στη διεθνή κοινότητα, παρά την επέλαση της πανδημίας. Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» αποσκοπεί στο να κινητοποιήσει σημαντικές δυνάμεις ενισχύοντας ιδιωτικές επενδύσεις και χρησιμοποιώντας συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Στόχος η επόμενη μέρα της υγειονομικής κρίσης να προσφέρει ανταγωνιστικότητα που θα διασφαλίζει ότι η Ελλάδα θα παραμείνει ένας πραγματικά ελκυστικός επενδυτικός προορισμός. Στο υπουργείο Εξωτερικών έχουμε σχεδιάσει από κοινού με τη Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων συγκεκριμένες ενέργειες που στηρίζουν την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας και αξιοποιούν τις βασικές αρχές του σχεδίου. Στο τρίπτυχο: α) Ανάδειξη οικονομικής και εμπορικής θέσης της χώρας σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, β) Ανάδειξη δομών εξωστρέφειας και γ) Ενδυνάμωση των πολυμερών οικονομικών σχέσεων, έχουμε ξεκινήσει μια εκστρατεία υποστήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό. Παράλληλα με ένα εκτενές σχέδιο ψηφιακής ολοκλήρωσης συνδέουμε όλες τις υπηρεσίες εξωστρέφειας με σύγχρονα εργαλεία ψηφιακής διακυβέρνησης, ενώ μετά την ψήφιση του νέου οργανισμού του υπουργείου προχωράμε σε όλες τις αναγκαίες μεταρρυθμιστικές αλλαγές ενίσχυσης των υπηρεσιών μας.

Η αναμόρφωση της Οικονομικής Διπλωματίας στο υπουργείο Εξωτερικών έχει ήδη ξεκινήσει. Σημαντική δουλειά βρίσκεται σε πορεία υλοποίησης, ενώ ανοίγονται νέες προοπτικές. Από την περασμένη χρονιά ήδη, σε περιόδους σκληρής καραντίνας μάλιστα, προχωρήσαμε επενδυτικές συμφωνίες εμβληματικού χαρακτήρα με έργα που θα αφήσουν αποτύπωμα στη χώρα για πολλές δεκαετίες και διαφημίζουν την Ελλάδα στην παγκόσμια επενδυτική κοινότητα. Η επόμενη περίοδος που ξεκινά με το τέλος της καραντίνας θα αποτελέσει ένα πεδίο εντατικής δουλειάς. Γιατί η τομή στο διηνεκές που επέβαλε η πανδημία στην παγκόσμια οικονομία είναι ταυτόχρονα μια «κρίση» και μια «ευκαιρία». Κι όπως είναι γνωστό ο πετυχημένος χειρισμός της «κρίσης» σε κάνει πιο δυνατό, η αποφασιστική εκμετάλλευση της «ευκαιρίας» εύρωστο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.