Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Υποδομών κ. Γιώργου Καραγιάννη στην εκδήλωση για την παρουσίαση του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης

Αξιότιμε κύριε πρόεδρε της κυβερνήσεως, κύριοι υπουργοί, κύριε περιφερειάρχη, κύριοι δήμαρχοι.

Σήμερα σας παρουσιάζουμε τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.  Ένα σπουδαίο έργο για την Ελλάδα. Ένα σπουδαίο έργο για την Κρήτη.

Πριν ξεκινήσουμε όμως την παρουσίαση  θα μου επιτρέψετε μια σύντομη προσωπική αναφορά. Όταν πριν 22 μήνες, o Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, μαζί με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη μας  ζήτησαν να ενημερωθούμε πλήρως για τον ΒΟΑΚ, βλέπαμε στα μάτια των συνομιλητών μας απογοήτευση κι ακόμα περισσότερο δυσπιστία.

Όλοι τους είχαν κουραστεί από τα πολλά χρόνια ενασχόλησης χωρίς αντίκρισμα.  Και σχεδόν κανείς δεν πίστευε πραγματικά ότι αυτό το έργο μπορεί μια μέρα να γίνει πραγματικότητα.

Σήμερα, θα ήθελα, πριν ξεκινήσω οποιαδήποτε αναφορά εκ μέρους και του Υπουργού, να ευχαριστήσω από καρδιάς τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου μας, τη μελετητική ομάδα, τους συμβούλους μας και τους προσωπικούς μας συνεργάτες. Η σημερινή ημέρα δεν θα γινόταν ποτέ πραγματικότητα χωρίς όλους αυτούς τους αφανείς ήρωες.

Πριν περάσω στην παρουσίαση του έργου, όμως, οφείλω να κάνω μια ιδιαίτερη αναφορά στον άνθρωπο στον οποίον ανήκει το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας ότι βρισκόμαστε σήμερα εδώ:

Στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Από τη πρώτη στιγμή ξεκαθάρισε πως το έργο είναι απόλυτη προτεραιότητά του. Ασχολήθηκε προσωπικά ο ίδιος, παρακολουθούσε την πρόοδό μας σε εβδομαδιαία βάση –και ορισμένες φορές πιο συχνά, πιστέψτε με δεν υπερβάλλω καθόλου. Σε ό,τι χρειάστηκε, λειτούργησε από τη πρώτη στιγμή σαν ασπίδα προστασίας για το Υπουργείο μας.

Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστούμε πολύ.

Βρισκόμαστε σήμερα στη Κρήτη, ένα τόπο που συνδυάζει φυσικό και ιστορικό πλούτο, εξαιρετικές αναπτυξιακές προοπτικές, έναν τόπο που προσφέρει στην ελληνική οικονομία, ένα τόπο στον οποίο χρωστά η ελληνική πολιτεία, επιτέλους, ένα  δρόμο σύγχρονο, ευρωπαϊκό, που να διευκολύνει ανθρώπους και εμπορεύματα να μεταφέρονται με ταχύτητα και πάνω απ’ όλα, με ασφάλεια.

Το αίτημα για τον ΒΟΑΚ είναι ένα ζήτημα που οι Κρητικοί το θέτουν εδώ και αρκετά χρόνια μετ’ επιτάσεως και πλέον είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας δείξουμε το έργο που θα πραγματοποιήσουμε στο βίντεο που ακολουθεί.

Ο ΒΟΑΚ είναι ένας δρόμος ζωτικής σημασίας για τη Κρήτη,  διαπερνά τα μεγάλα αστικά κέντρα του νησιού, συνδέει τις μεγάλες κρίσιμες συγκοινωνιακές υποδομές όπως λιμάνια και αεροδρόμια, εξυπηρετεί την πλειονότητα των τουριστικών υποδομών που φιλοξενούν εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, χρησιμοποιείται από τη πλειονότητα των χρηστών επιβατικών αυτοκινήτων και ευρύτερα των κατοίκων της Κρήτης. Με λίγα λόγια, γύρω από το Βόρειο Οδικό Άξονα, χτυπάει δυνατά η καρδιά όλης της Κρήτης.    

Συγκρίνοντας το οδικό δίκτυο της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα και την Κύπρο και ιδιαίτερα το λόγο μήκους αυτοκινητοδρόμων ανά πληθυσμό ή ΑΕΠ, βρίσκει κανείς πως με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η Κρήτη θα διαθέτει: 50,0 χλμ αυτοκινητοδρόμου ανά 100.000 μόνιμους κατοίκους ενώ ο μέσος όρος για την υπόλοιπη Ελλάδα είναι 22,5 χλμ και για τη Κύπρο 38,6 χλμ.

 Σε όρους ΑΕΠ η Κρήτη θα έχει 3,9 χλμ αυτοκινητοδρόμου ανά 100 εκ. ευρώ,  ενώ για την υπόλοιπη Ελλάδα αντιστοιχούν 1,22 χλμ.

Συνεπώς, προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα πως η Κρήτη θα έχει μεγάλο συγκοινωνιακό πλεονέκτημα έναντι της υπόλοιπης χώρας μετά την ολοκλήρωση του έργου.

Κατατάσσοντας τον ΒΟΑΚ σε σχέση με αντίστοιχα έργα στην Ε.Ε. και συγκρίνοντας κανείς τη Κρήτη με υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές της νότιας Ευρώπης, εξάγουμε ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

Είναι ξεκάθαρο πως ο ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο υπό υλοποίηση σε μήκος αυτοκινητόδρομο στην Ε.Ε.

Ένα μεγάλο έργο, με πολλές τεχνικές δυσκολίες που θα εκτελεστεί, κατά τμήματα, υπό ταυτόχρονη κυκλοφορία και εντός πυκνής αστικής δόμησης.

Σε σύγκριση με τη Σικελία, τη Σαρδηνία, τη Κορσική και τη Κύπρο, η Κρήτη θα βρίσκεται σε εξαιρετικό επίπεδο, μετά τη κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου.

Όλες αυτές, είναι περιοχές που προσομοιάζουν στη κυκλοφοριακή οργάνωση της Κρήτης και με δεδομένο ότι αποτελούν και ανταγωνιστές είτε σε τουριστικό επίπεδο, είτε στον πρωτογενή τομέα, είναι σημαντικό η Κρήτη να αποβάλλει οποιοδήποτε βαρίδι  την εμποδίζει να αναπτυχθεί  δυναμικά στο μέλλον.

Ενδεικτικά, όπως φαίνεται και στον πίνακα, σε λίγα χρόνια από σήμερα, η Κύπρος με παρόμοια έκταση και παρόμοιο πληθυσμό, θα έχει περίπου 40 χιλιόμετρα λιγότερους αυτοκινητόδρομους από την Κρήτη, ενώ και σε σχέση με νησιά με πολύ μεγαλύτερη έκταση και πληθυσμό όπως η Σαρδηνία, θα είναι επίσης σε καλύτερη κατάσταση.

Γενικότερα, όποια σύγκριση και αν επιχειρήσαμε, η Κρήτη με  το νέο ΒΟΑΚ προπορεύεται και πλέον αποκτά συγκριτικό πλεονέκτημα.

Πάμε τώρα στα τεχνικά στοιχεία το έργου:

Ο Νέος ΒΟΑΚ είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που διατρέχει 8 δήμους του νησιού στο βόρειο τμήμα του, με ταχύτητα μελέτης τα 100 χιλιόμετρα την ώρα, που σημαίνει πρακτικά πως το λειτουργικό όριο ταχύτητας θα αγγίζει τα 120-130 χιλιόμετρα την ώρα, με πολλά τεχνικά και υπόγεια έργα, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους πιο σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης.

Ο άξονας έχει διατομή πλάτους 21,5 μέτρων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

Θα πρέπει να τονίσουμε, πως εκτός του κύριου άξονα, θα κατασκευαστεί ή θα αναβαθμιστεί και παράπλευρο ή κάθετο οδικό δίκτυο του αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους άνω των 180 χιλιομέτρων κάτι που γνωρίζουμε καλά ότι απασχολεί όλους τους Κρητικούς

Θα εξασφαλιστεί έτσι η απρόσκοπτη πρόσβαση από και προς το δρόμο με αναβάθμιση μεγάλου μέρους και του τοπικού δικτύου.

Πάμε τώρα στα επιμέρους τμήματα.

Βλέποντας τη Κρήτη και το έργο από τα δυτικά προς τα ανατολικά, ξεκινάμε με το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά μήκους 37,5 χιλιομέτρων, εκτιμώμενου κόστους 180 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο τυπικά έχει ενταχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης, αλλά ήδη ωριμάζει μελετητικά και δηλώνουμε ξεκάθαρα πως πρόκειται να ασκήσουμε ως Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμά μας αυτό.

Προχωράμε στο μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο που έχει μήκος 157,5 χιλιόμετρα το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω της Σύμβασης Παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος τα 1,32 δις €. Το κομμάτι αυτό περιλαμβάνει:

  • 26 σήραγγες μονού κλάδου και συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
  • 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και την αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
  • Και τη κατασκευή άνω των 150 χλμ. παράπλευρου δικτύου

Το τμήμα αυτό θα χρηματοδοτηθεί από κοινού από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Στο κομμάτι του ΣΔΙΤ, το Χερσόνησος – Νεάπολη, έχει μήκος περίπου 22,5 χλμ., με εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 290 εκ. ευρώ και περιλαμβάνει:

  • 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
  • 12 γέφυρες μονού κλάδου μήκους 1,7 χλμ.
  • 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ.
  • 1 cut & cover διπλού κλάδου μήκους 215 μ

Οι δημόσιοι πόροι που απαιτούνται για την υλοποίηση του ΣΔΙΤ θα εξασφαλιστούν αποκλειστικά από το Ταμείο Ανάκαμψης. 

Ανατολικότερα, στο κομμάτι των Δημοσίων έργων μετά τη Νεάπολη, συναντάμε το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14 χιλιομέτρων με κόστος 145 εκ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης επίσης και θα δημοπρατηθεί έως τις αρχές του 2022.

Παράλληλα μετά τον Άγιο Νικόλαο, μελετώνται τμήματα ως τη Σητεία που αναμένονται να δημοπρατηθούν με το νέο έτος ,όταν εξασφαλιστεί πλήρως και η χρηματοδοτησιμότητά τους,  κυρίως από το Καλό Χωριό ως τη Παράκαμψη της Παχειάς Άμμου.

 Καταλαβαίνετε λοιπόν πρόκειται για έργο χειροπιαστό, για μελέτες κανονικές και όχι για άλλη μια επικοινωνιακή φιέστα όπως συνηθίζεται να γίνεται.

 

Ποια είναι όμως τα τόσο σημαντικά οφέλη που κάνουν αυτό το έργο τόσο σημαντικό;

Υπάρχουν κυρίως 6 σοβαροί λόγοι γι’ αυτό.

  1. Τα ζητήματα Οδικής Ασφάλειας
  2. Η Εξοικονόμηση χρόνου ταξιδιού και μείωση της  χρονοαπόστασης.
  3. Η Μείωση κόστους μεταφοράς των προϊόντων
  4. Η Τουριστική Ανάπτυξη
  5. Η Αύξηση θέσεων εργασίας
  6. Τα Περιβαλλοντικά Οφέλη

Πρώτον και σπουδαιότερο κατά την άποψή μου, είναι ότι η Κρήτη έχει τη θλιβερή πρωτιά με 84 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων,  ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 49. Το 2021 είναι αδιανόητο να χάνονται τόσες ζωές νέων ανθρώπων στην άσφαλτο. Με το Νέο ΒΟΑΚ τα επίπεδα οδικής ασφάλειας του δρόμου θα βελτιωθούν θεαματικά και ο ρυθμός μείωσης των ατυχημάτων θα διπλασιαστεί.

 Η εικόνα εγκατάλειψης δεν αξίζει ούτε στη Κρήτη, ούτε πουθενά στην Ελλάδα  και μία ζωή χαμένη,  φέρνει πίσω της ένα σοβαρό κοινωνικό και οικονομικό πλήγμα στο σώμα της ελληνική κοινωνίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η Κρήτη έχει τετραπλάσιο ποσοστό θανατηφόρων ατυχημάτων σε σχέση με το μέσο όρο της επικράτειας. Ποσοστό απαράδεκτο που πρέπει να μειωθεί άμεσα.

Στην Αττική που συμβαίνει το 53% των συνολικών ατυχημάτων, το ποσοστό των θανατηφόρων είναι μόλις 3%, ενώ στην Κρήτη, με τα στοιχεία του 2019, το αντίστοιχο ποσοστό,  προσεγγίζει το 30%.

[Ο Αντώνης Αναστασάκης, επαγγελματίας οδηγός μας δίνει τη δική του ματιά για τη σημαντικότητα του ΒΟΑΚ στην οδική ασφάλεια].

 

Δεύτερον, με τη νέα χάραξη μειώνεται αισθητά ο χρόνος για να διασχίσει κανείς τη Κρήτη από τη μία άκρη ως την άλλη έως και 30%, φέρνοντας τους ανθρώπους πιο κοντά και κάνοντας τα διανομαρχιακά ταξίδια πολύ πιο εύκολα.

Οι δρόμοι και τα μεγάλα έργα φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά και κάνουν τη ζωή όλων μας καλύτερη.

 

Τρίτον, η μεταφορά των προϊόντων θα γίνεται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και πολύ μικρότερο κόστος, βελτιώνοντας αισθητά την ανταγωνιστικότητα των τοπικών παραγωγών.

 Η ελληνική οικονομία χρειάζεται ανταγωνιστικά ποιοτικά ελληνικά προϊόντα και το κόστος μεταφοράς τους στη νησιωτική Ελλάδα με το ιδιαίτερο γεωμορφολογικό ανάγλυφο, αποτελεί παράγοντα σοβαρής υστέρησής τους στο διεθνές πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον.

[Ας ακούσουμε έναν νέο αγρότη για το πως πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητά του ο νέος δρόμος].

 

Τέταρτον, ο νέος δρόμος αναμένεται να επιδράσει ιδιαίτερα θετικά στην τουριστική ανάπτυξη του νησιού, προσελκύοντας υψηλότερο επίπεδο τουρισμού συνδέοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τα σημεία υποδοχής, λιμάνια και αεροδρόμια, αφαιρώντας από το μυαλό κάθε τουρίστα τη πιθανή ταλαιπωρία που ενδεχομένως να αντιμετώπιζε αν ήθελε να επισκεφθεί όλα τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος.

[Στο επόμενο βίντεο ένα ξενοδόχος θα μας δώσει τη δικιά του οπτική για τα οφέλη του ΒΟΑΚ. Αξίζει να τον ακούσουμε].

 

Πέμπτον, η κατασκευή του ΒΟΑΚ υπολογίζεται πως θα προσφέρει από 90.000-130.000 νέες θέσεις εργασίας στο νησί, τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και για χρονικό ορίζοντα έως τα 30 επόμενα έτη, συμβάλλοντας καθοριστικά σε όλους τους τομείς της τοπικής οικονομίας.

Είναι σημαντικό να καταλάβει κανείς πως τα κεφάλαια που θα επενδυθούν στην Κρήτη τόσο με το ΒΟΑΚ όσο και με το αεροδρόμιο του Καστελίου θα δημιουργήσουν μια νέα δυναμική στο νησί.

Μετά από παραπάνω από 10 χρόνια κρίσης, η χώρα χρειάζεται επενδύσεις και στον ΒΟΑΚ, η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και εταιριών, μαζί με το κομμάτι της δημόσιας επένδυσης, θα αποτελέσει καταλύτη για την ισχυρή ανάκαμψη και του δείκτη της απασχόλησης στη περιοχή.

[Ένας κρητικός μηχανικός μας λέει για το πως μπορεί ο νέος δρόμος να οδηγήσει τη νέα προσπάθεια ανάκαμψης της νήσου. Είναι οι άνθρωποι και οι ιστορίες τους, αυτοί για τους οποίους προχωράμε το έργο. Σε αυτούς λογοδοτούμε και σε εκείνους χρωστάμε ένα καλύτερο μέλλον].

Και έκτον, όλα αυτά θα γίνουν με απόλυτη προσήλωση στη προστασία του περιβάλλοντος, μειώνοντας τους ατμοσφαιρικούς ρύπους και υπογειοποιώντας μεγάλο τμήμα του έργου προκειμένου να αποφευχθεί τόσο η ηχορύπανση όσο και η οπτική όχληση κατοίκων και επισκεπτών.

Είναι υποχρέωση όλων μας να σεβόμαστε το περιβάλλον και μπορώ να σας διαβεβαιώσω πως ήταν εξαρχής απαράβατος όρος στο σχεδιασμό του έργου η προστασία του περιβάλλοντος και της ποικιλομορφίας του νησιού. 

[Μια νέα επαγγελματίας εξηγεί τα πολλαπλά περιβαλλοντικά οφέλη του έργου].

 

Όπως βλέπετε και με τα μάτια σας πλέον, ένα έργο που για δεκαετίες φάνταζε αδύνατο να υλοποιηθεί, πλέον όχι μόνο ωριμάζει με ταχείς ρυθμούς, αλλά σύντομα η Κρήτη θα έχει ένα τεράστιο νέο έργο που θα δώσει ώθηση στην οικονομία και τις προοπτικές της.

Το έργο αυτό αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τον Υπουργό Κώστα Καραμανλή, αλλά επιτρέψτε μου να πω και για τη δική μου θητεία ως Γενικός Γραμματέας.

Με μεγάλη ικανοποίηση βλέπουμε σήμερα την πρόοδο που έχουμε επιτύχει. Αλλά θα είναι ακόμα μεγαλύτερη η ικανοποίηση όταν δούμε μια μέρα –από όπου κι αν βρισκόμαστε – τους κόπους μας να ανταμείβονται και τον ΒΟΑΚ να παραδίδεται στην κυκλοφορία.

Πλέον ξέρουμε με σιγουριά ότι αυτή η μέρα θα έρθει. Και δεν θα αργήσει. Και θα έρθει με σκληρή δουλειά. Με τη στήριξη του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που από τη πρώτη στιγμή ήταν δίπλα μας. Αλλά και με τη σύμπλευση ολόκληρης της κοινωνίας της Κρήτης στην κοινή μας προσπάθεια.

Σας ευχαριστώ πολύ.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.